We weten allemaal dat we de lichten moeten uitdoen of dat we eraan moeten denken om de recycling uit te schakelen, zelfs op school. Zelfs papierbakken in klaslokalen zijn inmiddels vrij standaard geworden. Dit is geweldig, maar sommige scholen zijn trots om dit naar een ander niveau te brengen. Ze willen niet dat leerlingen uit routine of gewoonte recyclen of een schakelaar omzetten; ze willen dat ze begrijpen waarom het belangrijk is en dat ze zich geïnspireerd en trots voelen om actie te ondernemen die de school een groenere plek maakt.

Scholen hebben ontdekt dat deze acties zoveel meer betekenen wanneer ze in de klas plaatsvinden en dat ze een aantal zeer opwindende onderwerpen bevatten om te onderzoeken, vooral wanneer ze worden bekeken binnen een wereldwijde dimensie.

De klassen hebben bijvoorbeeld eco-huizen ontworpen qua zowel design als de technologie, zonnecircuits op basis van zonne energie gemaakt, hun energieverbruik berekend in wiskunde, enquêtes gehouden en deelgenomen aan een debat over meningen over klimaatverandering.

De leraren hebben het verschil enorm opgemerkt in hun eigen klassen, waarbij leerlingen hen benaderen met krantenartikelen of iets dat ze op de televisie hebben gezien dat verband houdt met klimaatverandering of mondiaal bewustzijn. Niet alleen dat, maar ze gebruiken vloeiend nieuwe woordenschat en denken na over hoe hun acties thuis en de lokale schoolgemeenschap de wereld wereldwijd beïnvloeden. Sam, een leerling van zes jaar, vertelt  ​​nu bijvoorbeeld hoe hij zijn zus, Britte, ervan overtuigde om nu elke dag naar school te lopen omdat het hun ecologische voetafdruk verkleint. Meerdere leerlingen leggen verbindingen buiten het klaslokaal en dat is precies hoe onderwijs zou moeten zijn: wat je leert in de praktijk brengen en toepassen op je leven waar dit kan.
Klimaatverandering kan een angstaanjagend onderwerp lijken, groene stroom en energiebesparing lijkt soms meer een sleur dan een inspiratie voor de klas, maar het heeft het potentieel om gedrag te transformeren en van echt belang te zijn.