Tegenwoordig wordt alles veel digitaler. Overal is er wel een app voor te vinden. Zo ook van basisscholen. Op middelbare scholen is dit al heel normaal. Scholieren kunnen hun roosters zien, huiswerk bekijken en cijfers zien. Vaak hebben ouders hierop een aparte omgeving zodat zij met over de schouders van hun kinderen mee kunnen kijken. Voor de basisscholen begint dit nu ook op te komen. Wat zijn de voordelen en wat heb er aan?

Voordelen
Een basisschool app brengt structuur in de communicatie. Het is een handige tool om gemakkelijk meerdere mensen te informeren. Met de school app kan belangrijk nieuws eenvoudig worden gedeeld. In plaats van een hele lijst van mailadressen af te gaan, bereik je met één klik iedereen die de app heeft gedownload. Ook kun je hier bijvoorbeeld huiswerk in zetten van de kinderen, informatie voor de ouderavonden of 10-minutengesprekken inplannen en de uitkomsten hiervan bewaren. Voor de wat oudere kinderen zouden er ook cijferlijsten in kunnen komen en het bijbehorende rooster/huiswerk. Wanneer zij naar de middelbare school gaan hebben zij hier ook mee te dealen. Dan kunnen ze maar beter alvast een beetje voorbereid zijn. Foto’s van feestdagen kunnen worden gedeeld (denk wel aan de privacy). En naast het belangrijke nieuws kunnen ook overige nieuwtjes en noemenswaardigheden worden gedeeld. Wanneer ouders met elkaar in contact willen komen kan dit ook via de app. Klassenlijsten kunnen worden gedeeld, evenals contactgegevens van de leraren. Met vragen of ander zaken kunnen ouders dan gemakkelijk in contact met elkaar en de leraar komen.

Om ouders te helpen met de begeleiding van hun kind en het schoolwerk, kan de app handige tools bevatten hiervoor. Zoals instructievideo’s en uitleg over de opdrachten. Om de app aantrekkelijk te laten zijn voor de kinderen kunnen er spelletjes worden toegevoegd om het ‘fun gehalte’ op te krikken. Tenslotte kan het ook een tool zijn om ziekte of ander verzuim door te kunnen geven.

Kortom; een app voor de basisschool is voor verschillende redenen handig.