Digitalisering gebeurt ook op scholen. Op sommige scholen mogelijk wat teveel en op sommige scholen te weinig. Op het basisonderwijs begint het vandaag de dag al. Steeds meer kinderen komen in contact met een tablet of computer op de basisschool. Veilig internetten is dan ook echt een must deze tijden. Scholen maken dan ook vaker gebruik van een VPN service of provider die het internetten veiliger maakt voor de kinderen. Kinderen van drie kunnen al beter overweg met een tablet dan een 65 plusser. Ook gebruiken scholen digiborden. Helpt het echter allemaal bij het leervermogen van de kinderen? De meningen verschillen.

Betere faciliteiten

Scholen beschikken over steeds betere faciliteiten voor hun kinderen. Meer computers en tablets, speciale software en apps en ook een goede hosting voor hun eigen website (zie deze website). Het is belangrijk om goed te zorgen voor een goede basis om daarop verder te bouwen. Steeds meer gebruiken basisscholen en ook middelbare scholen tablets om de kinderen wat te leren. Het is een verandering welke logisch is. Wanneer de kinderen thuis komen gebruiken ze ook de smartphone en de tablets van hun ouders of kruipen ze achter de computer.

Jong geleerd is oud gedaan

Het is goed om al direct als kind bekend te raken met de verschillende mogelijkheden die digitalisering bieden. Het is belangrijk en goed om gebruik te maken van alle technieken die er vandaag de dag zijn. Ontdek welke mogelijkheden er zijn en hoe kinderen dit kunnen toepassen in hun leven. De digitale techniek is helemaal niet meer terug te draaien. Het is belangrijk om de voordelen ook te gebruiken in het onderwijs. Voor de leerlingen en de docenten.

Het draait om de kennis

Natuurlijk draait het op school om de kinderen kennis en vaardigheden te leren. Voor de kennis is natuurlijk niet specifiek een tablet nodig. Het is wel prettig voor kinderen om op een manier te kunnen leren welke bij hun past. Voor de vaardigheden is het een must om ook met een tablet overweg te kunnen.